30 januari 2010

Reseäventyr del 5:2

Fick ta mig en dags paus från bloggen men nu fortsätter vi resan. Vi befinner oss alltså nu i Ankor Wat. Borath, tuktuk-gossen kör oss från tempel till tempel. Vädret var ganska molnigt under morgonen och förmiddagen men efter lunch spricker det upp och det blir stekande varmt.
Fantastiska träd hade växt in och över templen. Rotsystemen var enorma och jag gick omkring med gapande mun över hur mäktigt det kändes. Mindre angenäm var känslan jag hade när jag så fattigdomen och folket som bodde inne på området.Överallt fanns det tiggande barn och vuxna! Borath berättade att det var kmerer som bodde inne på själva tempelområdet, de var otroligt fattiga och försörjde sig på tiggeri och försäljning av "krimskrams" och några drev små restauranger. Där var också ganska många offer för landminor som satt alt. gick/hasade fram och tiggde. Bland annat stötte vi på en helgrupp som satt och spelade vid en tempelingång. Usch, så mycket elände det finns i världen.
Vi såg även en del unga män som försökte fiska i de grunda sumpiga delarna av tempelomådet. De kröp på alla fyra efter att ha slängt ut sitt när. Det var troligen någon slags mal de försökte fånga.
Avslutningen på dagen bjöd på mitt favoritdjur; Apa, i det här fallet markattor som vi matade med banan. Jag måste i ärlighetens namn säga att det var med kluvna känslor jag matade de små raringarna för det såg inte ut att må så särdeles bra.
Fortsättning följer! Kanske inte imorgon för då är det dop!

2 kommentarer:

Tini Tut sa...

Vilka härliga bilder, man känner igen en hel del.
Kul att titta äventyrsbilder.
Kram från Tini Tut

oneworld sa...

Lovely pics. Thanks for sharing....