26 januari 2010

Reseäventyr del 3...

Den andra dagen på Koh Kood förflöt i makligt tempo. Frukost, som var helt okej, bad, promenad, lite snorkling, Singha och mat på grannresorten. På vår strand fanns små upphöjda solaltaner med vasstak, vi belägrade en och fram emot kvällningen såg vi en helt underbar solnedgång.
På kvällen bokade vi en snorklingstur till nästa dag. Klockan 9.30, nästa morgon, blev vi upphämtade av en speedbåt med en vindpinad thailändare och hans lite överviktige medhjälpare. De talade ingen engelska men vi hade tur för det var också ett ungt thailändsk par som skulle snorkla och tjejen kunde lite engelska. Det blev en fantastisk dag. "Kaptenen" körde norrut mot Koh Rang, en liten obebodd ö 40 mil från fastlandet med ett fantastiskt korallrev, enligt experterna. Kaptenen visade sig dessutom vara en fena på att snorkla!! Han hoppade i med snorkel, fenor och cyklop och lärde det unga paret att snorkla. De kunde inte simma och hade flytväst på sig. Efter simlektionen tog han oss med på en fantastisk resa under vattnet. Han dök ned, pekade och trykte på koraller och hämtade snäckor m.m. Kanonkul att bli guidad av en så erfaren dykare. Vid ett tillfälle hände dock en mindre trevlig incident. E. och jag snorklade sida vid sida tätt intill ett korallrev. Kaptenen och det unga paret simmade en bit framför. Plötsligt ser jag i ögonvrån att E. börjar sprattla och fäkta. E. hamnar på korallrevet och jag ser att blodvite uppstår. Jag vänder blicken framåt och håller på att drunkna i panik!! Ungefär 30-40 cm från mitt ansikte/cyklop har jag en jättemanet!! Röd, stor som basketboll ungefär med en trådmassa som var ung 40 cm lång. Jag höll på att flippa ut. Snabbt "paddlade" jag bakåt, pulsen dunkade så det flimrade för ögonen, sen satte jag full fart framåt. Det tog en bra stund innan jag hämtade mig, kan jag säga. Frustande och pustande kollade E. och jag på varandra, vi var båda ok, och sen fortsatte vi snorklingsturen. Har ingen aning om den var farlig, dödlig, brännande eller harmlös men otäck var den i alla fall.
Såg ut ungefär som den här. (Bilden hämtad från google.)
Mot slutet av snorklingen fick jag en rejäl krampkänning och tvingades kalla på E. som bogserade mig mot båten. När vi närmade oss hoppade kapten Thai i och drog mig mer eller mindre upp i båten! Pinsamt!
Kvällen tillbringade vi på resorten bredvid. Vi åt och drack gott, tämligen trötta stupade vi sedan i säng. E. lätt skadad, jag lätt skakad men mätta, nöjda och belåtna med allt vi upplevt under dagen.
Fortsättning följer imorgon.

Inga kommentarer: