20 augusti 2008

Amok..

Amok betyder ursprungligen raseriutbrott och uttrycket löpa amok hamnar i samma kategori som bärsärkargång.
"Bärsärk ("björnsärk", med särk menas här en skjorta eller klädnad) var under fornnordisk tid en stridskämpe som enligt legenden svurit trohet till Oden, och i närkamp fick dennes, eller något vildjurs, vanligen varg eller björns, stridstemperament. Ett annat namn för bärsärkar är ulfhednar ("vargskinnspälsar"). Somliga anser att ulfhednar och bärsärkar är två olika saker, men eftersom bärsärk i sig är ett svårtolkat uttryck så är det svårt att bevisa att ulfhed inte är synonymt med bärsärk. Ulfhednar beskrivs ibland som Odens särskilda krigare, i vargskinn och med spjutet som kännetecken." Wikipedia.
Ni undrar säkert varför jag nu skriver om detta fenomen? JAG som är en så fredlig och vänlig liten varelse? Jo, jag har nu i två dagar löpt amok på vårt enorma paradisträd som står på framsidan. Det har växt till gigantiska proportioner och det fullkomligen haglade små äpplen över hela tomten och ut på gatan. På bilden till vänster ser ni grenarna hängandes över rosorna, detta foto är dock taget tidigt i somras så grenarna har hunnit växa ännu mer fram till min bärsärkargång. Nåväl!
I går skulle jag gå och ansa mina rosor men kom inte fram för stora, tunga grenar med äpplen hängde ända ner till rosorna. Jag tänkte först bara klippa av en del grenar för att komma åt men det slutade med att jag stod på en stege med 3 olika sågar OCH en grensax som en snäll granne lånade ut!! Svetten lackade, mossa och bark yrde över hela mig. Djur i håret och blåsor i händerna. Jag löpte faktiskt amok. Grenarna rasade i backen i takt med mitt raseri över att jag var så dum som påbörjade detta enorma projekt. Insåg att jag egentligen tagit mig vatten eller mossa , om ni hellre vill, över huvudet. Nu ligger det en grenhög ute på den nyanlagda gräsmattan som inte är av denna världen. Jag har också krattat ihop alla små äpplen och de fyllde gott och väl 3 sopsäckar! Ändå är det inte klart! Faktum är att jag inte har vågat ge mig på de riktigt stora grenarna som skjuter rakt upp i himlen! De är så stora och tunga att det finns risk för att både staketet och jag tar skada. Så nu går jag och funderar på hur jag skall lösa det!


Inga kommentarer: