19 september 2008

Skrattparoxysm...

Har ni någon gång drabbats av ett plötsligt skrattanfall? Ni vet, man befinner sig i en ganska normal vardagssituation, plötsligt händer något som orsakar en eruption av en bubblande, okontrollerbar kaskad av skratt! Det finns ingen återvändo, ingen hejd, inget slut på vansinnesskrattandet. Man bara sugs in i en virvel av skratt som strömmar iväg mot total utmattning. Och värst av allt är nog att människor i omgivningen inte fattar nåt! De tittar oförstående, skakar på huvudet och ser ut att tycka att man är både imbecill och idiot på samma gång! Jag minns vid ett tillfälle när min kära sambo och jag var i kyrkan, tror det var julmässa med nattvard, på julaftons kväll för några år sedan. Jag tycker att det är ganska mysigt att gå i kyrkan ibland men är inte aktivt troende på något sätt. I vilket fall som helst, vi hade roat oss några dagar tidigare med att titta på en videosnutt på nätet, "Hatten är din". Det handlar ju delvis om hattar/mössor och när vi nu sitter i kyrkan s kommer plötsligt en dam i en mössa/hatt som var en kopia av den i videon. Det gick inte att hålla igen. Vi tittade inte ens på varandra utan bara bröt ihop. Tårarna rann, jag bet mig i handen, i tungan, i mina vantar, inget hjälpte , jag var förlorad och det i kyrkan! Otroligt pinsamt och jättekul på samma gång. Vi stannade faktiskt kavar och tog nattvarden, tro det eller ej!
Det finns andra tillfällen när skrattet bubblar på ett härligt, ljuvligt och äkta vis och det är när man vaknar mitt i natten ur en dröm som det hänt nåt kul i. När det händer tycker jag att hela min dag är lyckad redan innan den startat eftersom den glädjekicken "drömskrattet" gav mig håller i sig hela dagen! Skrattet kommer så direkt inifrån, man känner att det är ett sant, ärligt och äkta "barnskratt" på något sätt. Det är fyllt av lycka och energi!
Ibland kan det ju å andra sidan bli riktigt fel med en skrattparoxysm som ni kan se i filmen härunder. Även om jag inte förstår språket så inser jag att det är ett MYCKET seriöst och ALLVARLIGT inslag, egentligen! Höj ljudet på era datorer!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vilka roliga du filmer du lagt in på din blogg.Dom lockade verkligen till skratt.
Kram Kerstin

Anonym sa...

Jaa, hahah, det är så rått! han fick för övrigt sparken ifrån sitt jobb efter det skrattanfalet...