30 september 2008

Kinesisk roulette och ett Pelarhelgon...

Kom idag att tänka på en del udda filmer jag sett och som jag älskar. Film är ju ett fantastiskt medium som kan hålla en i ett järngrepp i timmar. Film kan fånga mig känslomässigt och försätta mig i affekt på olika sätt. Jag älskar att gripas, gråta, skratta och rasa av en riktigt bra "rulle". Filmen "Kinesisk roulette" (1976)är en sådan film. Jag såg den första gången 1977 på 5:ans biograf inne på Ö. Nordstan i Göteborg. Geniet Rainer Maria Fassbinder har gjort denna liksom många andra bra filmer.
Det som är så speciellt med denna film är dels hur han har använder kameran, den åker och snurrar runt skådespelarna och det skapar en väldigt speciell känsla. Dels är stämningen i filmen kylig, kall, manipulativ, spännande och storslagen. Det är svårt att sätta ord på det men jag njöt kolossalt av "spelet" som dottern i filmen drog igång.



En annan udda film är "Simon Pelarhelgonet" (1965) av Luis Bunuel. En kortfilm som är mycket surrealistisk och märklig. Handlar om en man som i 36 år levde på en pelare!! Simon sitter uppe på sin pelare och ber till Gud, han hallucinerar och brottas med syndfulla tankar och djävulen som frestar honom på olika sätt. Filmen slutar på ett discotek!! Klart sevärd är den liksom hans "Borgarklassen diskreta charm"(1972).

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi lever i olika världar!!!!!!!!Dagarna genomlevs med "Bilar", "Tom&Jerry", "Ringaren i NotreDame", "Monsters Inc" och dylikt. Jag börjar bli intellektuellt understimulerad. Låna mig en film en dag!! Kram Camilla