Men det är faktiskt en grannlaga uppgift eftersom jag ju på något vis vill att hon å ena sidan skall känna glädje över sitt yrkesval och bli "en kopia av kurator Pia", å andra sidan skall hon kritiskt granska yrkesrollen och utvecklas i sin egen yrkesroll! Det gäller att stimulera, leda, uppmuntra och "knuffa henne i ryggen" och inte kväva henne i min moderliga famn! Hahahahahahahhahaha.......Nej det blir nog inget med det men jag hoppas att tar initiativ och vågar utmana sig själv.
"En grundläggande utgångspunkt i handledning är att människor i ett socialt
system inte kan förstås isolerade från varandra, utan måste förstås i relation till
varandra. Vi kan inte förändra någon utan enbart oss själva.
Begreppet handledning används i många olika sammanhang och beskrivs på lite
olika vis. Det finns inget konsensus om begreppet. Rådgivning, konsultation,
vägledning, supervision är ord som ofta används när man talar om handledning."
system inte kan förstås isolerade från varandra, utan måste förstås i relation till
varandra. Vi kan inte förändra någon utan enbart oss själva.
Begreppet handledning används i många olika sammanhang och beskrivs på lite
olika vis. Det finns inget konsensus om begreppet. Rådgivning, konsultation,
vägledning, supervision är ord som ofta används när man talar om handledning."
"Några vanliga handledarfunktioner är:
Containing. Det innebär att handledaren lyssnar på, tar emot –bär den
handleddes oro och förvirring inför problematiska situationer i arbetet. Det blir
en trygghet för den handledde. Handledaren har inga färdiga lösningar på den
handleddes problem.
Ventilfunktion. Handledaren ger den handledde möjlighet att ”ösa ur sig”
känslor av exempelvis olust och irritation. Handledaren accepterar vreden,
tröttheten osv.
Stimulans- och stödfunktion. Detta kommer till uttryck genom handledarens
nyfikna och engagerade förhållningssätt inför den handledde och dennes
”berättelse”.
Identifikation. Handledaren kan bli en förebild både i sitt sätt att bemöta den
handledde och i sitt sätt att reagera i förhållande till de barn som beskrivs.
Containing. Det innebär att handledaren lyssnar på, tar emot –bär den
handleddes oro och förvirring inför problematiska situationer i arbetet. Det blir
en trygghet för den handledde. Handledaren har inga färdiga lösningar på den
handleddes problem.
Ventilfunktion. Handledaren ger den handledde möjlighet att ”ösa ur sig”
känslor av exempelvis olust och irritation. Handledaren accepterar vreden,
tröttheten osv.
Stimulans- och stödfunktion. Detta kommer till uttryck genom handledarens
nyfikna och engagerade förhållningssätt inför den handledde och dennes
”berättelse”.
Identifikation. Handledaren kan bli en förebild både i sitt sätt att bemöta den
handledde och i sitt sätt att reagera i förhållande till de barn som beskrivs.
1 kommentar:
Din kandidat kan vara glad ... bättre handledare kan hon inte få ;-)
Skicka en kommentar